Vallmitjana i el Modernisme



Vallmitjana va conrear, i no va abandonar mai, les narracions i novel·les sobre la vida dels baixos fons barcelonins.



Els Quatre Gats, Casa Martí, 1901.



Primer número de la revista. Il·lustració
de Ramon Casas, 1899


 Els Quatre Gats van significar un centre d'expansió del tractament social. Vallmitjana freqüentava la cerveseria i també escrivia al setmanari artístic i literari del mateix nom. En Pere Romeu, l'any 1899, apuntava que «... fins en Juli Vallmitjana que no trobava mai el dia d'anar-se'n per massa feina ha marxat cap a Ginebra, París i Limoges per estudiar i perfeccionar la pintura sobre esmalt...». Malgrat això, Francesc i Joan Castells a «Juli Vallmitjana, un clàssic novell» (1972), asseguren que era impossible que Vallmitjana congeniés amb aquells tertulians. Un exemple d'això el trobem a En Tarregada (1912), quan el protagonista es lamenta indignat:


«Així et caiguessin les barres, que sou la desgràcia de tots els pobres. No hi  ha cap bestiar més dolent que el juquels [gats] i encara els peixen. Ni la pell no val cap diner».


Juli Vallmitjana

Vallmitjana es desmarca del naturalisme, ja que fa una observació literal i descriptiva de la realitat, no tan analítica. Ignorat per l'acadèmia catalana, no es va sotmetre mai a cap model preestablert. 


El costumisme és el punt d'arrencada de la literatura de Vallmitjana, però l'autor de Sota Montjuïc va més enllà i s'acosta al modernisme més innovador, amb obres tan transcendents com Solitud (1905), de Víctor Català. Al costat d'aquest costumisme s'hi uneix una voluntat de traduir aspectes del naturalisme: llei del més fort, lluita per la vida... No obstant això, Vallmitjana no és un observador distant. Construeix les escenes a través d'una òptica pictòrica típica del Modernisme.














Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada